Betaalgedrag van bedrijven blijft punt van zorg

Het betaalgedrag in het Nederlandse bedrijfsleven is het afgelopen kwartaal voor het eerst in twee jaar niet verbeterd. Dat is jammer. Achterstallige betalingen van facturen vormen nog altijd een belangrijke oorzaak van faillissementen.

 

De afgelopen jaren zijn overheid en bedrijfsleven bezig geweest om goed betalingsgedrag van bedrijven te bevorderen. Zo is bijvoorbeeld het initiatief Betaalme.nu van de grond gekomen. In het kader van Betaalme.nu stellen grote bedrijven een manifest op. Daarin geven ze aan hoe ze de factuurverwerking inrichten om ervoor te zorgen dat hun leveranciers uit het mkb sneller uitbetaald worden. De norm is dat deze leveranciers binnen dertig dagen over het geld kunnen beschikken.

Digitale facturering en ketenfinanciering
U kunt zelf als leverancier ook iets doen om de betaling van uw factuur te bespoedigen. Als u op tijd en op de juiste manier factureert, wordt de factuur vaak sneller goedgekeurd. Omdat elektronisch factureren het meest efficiënt is, wil Betaalme.nu mkb-ers beter vertrouwd maken met digitale facturering. Daarmee is bovendien ook ketenfinanciering mogelijk. U stelt dan samen met uw klant een betaalgarantie op, waaruit blijkt dat deze klant u gegarandeerd betaalt. Met die betaalgarantie op zak is een voorfinanciering door een bank of andere financiers beter mogelijk.

Persoonlijk contact
Helaas doen nog niet alle grote bedrijven mee met Betaalme.nu. Bovendien levert u misschien ook aan kleinere bedrijven of aan andere mkb-ers. Dan kunt u het betaalgedrag beïnvloeden door snel en duidelijk te factureren, op tijd een herinnering te sturen en ook snel contact op te nemen als de betaling nog steeds uitblijft. Persoonlijk telefonisch contact is dan vaak effectiever dan een tweede herinnering of een aanmaning.

Beperk het risico van wanbetaling
Helaas, ook met een goede facturering kan het gebeuren dat uw klanten niet op tijd of zelfs helemaal niet betalen. Dat kan grote gevolgen hebben voor uw eigen financiële positie en kan zelfs leiden tot een faillissement. Heeft u vervelende ervaringen met slecht betalende klanten of vreest u die? Neem dan eens contact op met ons kantoor om te bespreken of een kredietverzekering voor u een oplossing is, of dat er andere mogelijkheden zijn om het risico van wanbetaling te beperken.